hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > سمنان| سنگ‌اندازی جلوی پای صادرات

سمنان| سنگ‌اندازی جلوی پای صادرات

انگور شاهرود اگرچه ازنظر طعم و کیفیت زبانزد است اما آن‌طور که بایدوشاید نتوانسته در بازار بدرخشد و حتی به‌طور رسمی از این شهرستان صادر نمی‌شود.

بر اساس اعلام سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد، ایران تولیدکننده 25 درصد از محصولات کشاورزی دنیا است و در تولید بسیاری از محصولات مهم کشاورزی رتبه‌های اول تا دهم جهانی را به خود اختصاص داده است.

استان سمنان‌هم با تولید محصولات باغی، زراعی و دامی فراوان توانسته میزان صادرات محصولات کشاورزی خود را به 35 میلیون دلار افزایش دهد، بخش قابل‌توجهی از این رقم سهم انگور به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات باغی استان است.

بااین‌حال شهرستان شاهرود به‌عنوان قطب تولیدکننده انگور در استان سمنان و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انگور کشور، هنوز نتوانسته است از این ظرفیت ویژه بهره ببرد.

باوجود دارا بودن حدود چهار هزار هکتار تاکستان، هنوز زنجیره تولید در این شهرستان کامل نشده و شاهرود برای افزایش صادرات خود با چالش‌هایی جدی روبه‌روست.

وجود سه هزار و 900 هکتار باغ انگور در شاهرود

سرپرست جهاد کشاورزی شاهرود با اشاره به سطح کشت باغی 18 هزار و 315 هکتاری این شهرستان، گفت: سالانه بیش از 160 هزار تن میوه در شاهرود تولید می‌شود که بخش زیادی از این محصولات را انگور و زردآلو به خود اختصاص می‌دهند.

اسحاق قربانیان با بیان اینکه بیشترین تاکستان‌ها در حومه شهر قرارگرفته، افزود: سه هزار و 900 هکتار باغ انگور در شاهرود وجود دارد که از این میزان سه هزار و 350 هکتار بارور و بقیه نهال و غیر بارور است.

او میزان متوسط عملکرد تاکستان‌های شاهرود را 25 تن در هکتار عنوان کرد و گفت: سه هزار هکتار از باغ‌های شهرستان مربوط به انگور «سرخ فخری» است و در 900 هکتار باقی‌مانده دیگر ارقام انگور برداشت می‌شود.

سرپرست جهاد کشاورزی شاهرود با بیان اینکه بیشترین میزان صادرات مربوط به انگور سرخ فخری است، تصریح کرد: با توجه به اینکه تاکستان‌ها ازنظر کیفیت متفاوت هستند، حدود 25 هزار تن از این محصول قابلیت صادرات دارد، اما متأسفانه میزان کمی از آن به دیگر کشورها فرستاده می‌شود.

انگور به‌طور رسمی از شاهرود صادر نمی‌شود

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شاهرود نیز با بیان اینکه انگور به‌طور رسمی از این شهرستان صادر نمی‌شود، افزود: صادرات نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که بسیاری از آن‌ها هنوز در شاهرود فراهم نشده است.

محمدرضا کاملی تأکید کرد: بین‌المللی شدن فرودگاه شاهرود تنها تلنگری برای تولیدکنندگان، بازرگانان و مسئولان برای افزایش تلاش و کوشش در زمینه صادرات است اما باید برای این کار برنامه‌ریزی کرد.

او قرارگیری در مسیر ترانزیتی شرق به غرب کشور را فرصت خوبی برای شهرستان شاهرود برشمرد و گفت: فرودگاه به‌تنهایی نمی‌تواند همه مشکلات را حل کند و باید از مسئولان امر بخواهیم با توجه به ظرفیت‌های شهرستان مجوز ایجاد بندر خشک در شاهرود را صادر کنند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان شاهرود، داشتن اهداف کوتاه و بلندمدت را برای صادرات ضروری دانست و ابراز داشت: در نخستین گام و در کوتاه‌مدت، باید بدانیم محصول کنونی را چگونه صادر کنیم و در بلندمدت باید به فکر جایگزین کردن انگورهای باکیفیت بیشتر باشیم.

شرایط نگهداری در سردخانه‌ها مناسب نیست

مدیر غذا معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با اشاره به استفاده از گوگرد برای نگهداری انگور در سردخانه‌های این شهرستان، گفت: استفاده از گوگرد در دنیا منسوخ‌شده و به میوه تازه گوگرد نمی‌زنند اما متأسفانه این روش همچنان در شاهرود اجرا می‌شود.

محسن عباسی بسطامی با بیان اینکه باقی‌مانده گوگرد در میوه‌ها نخستین چیزی است که کشور مقصد مورد آزمایش قرار می‌دهد، افزود: علاوه بر این گوگرد برای افرادی که با آن در معرض مستقیم هستند نیز ضرر دارد و نخستین نتیجه‌اش بروز آسم است.

او اضافه کرد: بااین‌حال دریکی از سردخانه‌های شاهرود برای استفاده از روش‌های نوین نگهداری میوه، کار پژوهشی در حال انجام است و در بخشی از این سردخانه از اتمسفر کنترل‌شده استفاده می‌شود که به این روش سال گذشته زردآلو و گیلاس را نگهداری کردند.

دبیر اجرایی انجمن انگور استان سمنآن‌هم اصلاح شرایط نگهداری در سردخانه‌ها با کمک نهادهای دولتی را خواستار شد و گفت: در این راستا می‌توان با تعامل با سردخانه‌ها این مشکل را برطرف کرده و یا توسط سازمان‌های متولی از اهرم فشار استفاده کرد.

سهراب اسکندری افزود: اینکه یکی از سردخانه‌ها کار را به روش اصولی انجام می‌دهد جای قدردانی دارد اما برای دیگر سردخانه‌ها چه باید کرد، وقتی فردی برای تجارت به شاهرود سفر می‌کند نخستین چیزی که با آن روبه‌رو می‌شود، رعایت نشدن اصول صحیح نگهداری میوه است.

او با بیان اینکه تا زمانی که این مشکل برطرف نشود نمی‌توان محصول تازه خوری را به کشورهای اروپایی صادر کرد، ابراز داشت: ما در شاهرود 25 هزار تن ظرفیت صادرات انگور داریم اما شاید از ابتدای فصل برداشت تاکنون کمتر از پنج هزار تن صادرشده باشد آن‌هم به مقصد برخی کشورهای همسایه درحالی‌که صادرات به کشورهای اروپایی بهره اقتصادی بیشتری دارد.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد